سفارش تبلیغ
صبا ویژن
[ و ابو جحیفه گوید از امیر المؤمنین ( ع ) شنیدم که مى‏گفت : ] نخست درجه از جهاد که از آن باز مى‏مانید ، جهاد با دستهاتان بود ، پس جهاد با زبان ، سپس جهاد با دلهاتان ، و آن که به دل کار نیکى را نستاید و کار زشت او را ناخوش نیاید ، طبیعتش دگرگون شود چنانکه پستى وى بلند شود و بلندیش سرنگون زشتیهایش آشکار و نیکوییهایش ناپدیدار . [نهج البلاغه]
لوگوی وبلاگ
 

آمار و اطلاعات

بازدید امروز :4
بازدید دیروز :17
کل بازدید :78162
تعداد کل یاداشته ها : 141
103/1/31
6:28 ص
مشخصات مدیروبلاگ
 
لیلا ناصری خواه[50]
شهیدحکیم اسماعیل زاده فرزند:خلیل تاریخ تولد:1345کنگان تارخ ومحل شهادت:67میمک مدفن:کنگان "درقبال خون شهیدان بایدازوطن به قیمت جان ومال که شده دفاع کنیم، چراکه این وطن امانتی می باشدکه هرکدام ازشهدابه ماسپرده اند."

خبر مایه
بایگانی وبلاگ
 
شهید[1] شهادت چیست؟[1] سرود جمهوری اسلامی ایران[1] زندگینامه شهیدسربازرشیدوفداکارصادق پورسقایی[1] زندگینامه شهیدسربازرشیدوفداکارصادق پورسقایی[1] فایل صوتی+متن زیارت عاشورا[1] شهید[1] وصیت نامه شهید«صادق پورسقایی»[1] همزبان[1] طلائیه نقطه وصل زمین وآسمان[1] حدیث[1] امام محمدباقر[1] یادغواصان[1] حدیث[1] حفظ ارزش ها[1] عیدغدیرخم برتمام شیعیان جهان مبارکباد[1] حدیث2[1] اولین های دفاع مقدس[1] حمله چلچراغ (فروغ جاویدان) منافقین[1] ماه مُحَرّم[1] امداد غیبی[1] عکس امام خمینی (ره)[1] نمایشگاه[1] پیام رادیویی دشمن به رزمندگان اسلام[1] حدیث عشق[1] 22بهمن[1] امام خمینی[1] لبخند بزن رزمنده[1] بسیجی خستگی را خسته کرد[1] جعبه های کوچک آبی[1] وصیت نامه[1] شهرمنورها[1] حدیث[1] از عشق تا شعار[1] اسفند 1388[3] فروردین 1389[5] اردیبهشت 1389[7] خرداد 1389[4] تیر 1389[1] امام رضا[1] حجت بن حسن[1] حضرت قائم[1] خلوت با بهترین دوست[1] مرداد 89[4] شهریور 89[3] لطیفه های کلّه گنجشکی[1] شب مهم(آغاز شب های قدر)[1] قلب رمضان(شب قدر)[2] مهر 89[4] آبان 89[15] بهمن 89[3] اسفند 89[1] فروردین 90[3] خرداد 90[1] روز پدر[1] تیر 90[1] روز پاسدار[1] روز پاسدار(2)[1] ولادت امام زین العابدین علیه السلام[1] عیدمبعث[1] مرداد 90[1] شهریور 90[5] آبان 90[11] آذر 90[12] فروردین 91[5]
لوگوی دوستان
 

 

 

پاسدار در لغت به معنی نگهبان و مراقب است و پاسداران، کسانی هستند که در حساس ترین لحظات تاریخ، از میان مردمان برمی خیزند و همچون دژی استوار، مردانه در راه رسیدن به حق و حقیقت و حفظ آن گام برمی دارند. کمر بستن برای احیای حقیقت خواهی، همتی جانانه می طلبد که تنها از مردانی چون حسین علیه السلام برمی آید. آزادگی و شورِ حقیقت جویی حسین علیه السلام چنان حماسه ای آفرید که تا زمان، زمان است، نامش جاودان و مایه احترام انسان های حق طلب خواهد بود. در تاریخ انقلاب اسلامی ایران نیز نمونه هایی از رادمردی پاسدارانی را می توان یافت که برای دفاع از کیان و کشور خود، به فداکاری پرداختند. افرادی که با روحیه شهادت طلبی، انسجام درونی و خلاقیت نظامی، در صحنه هایی مختلف به نبرد پرداختند. تشابه عملکرد و هم خوانی اهداف پاسداران با سیره عملی امام حسین علیه السلام ، موجب شد تا روز تولد مبارکش به عنوان «روز پاسدار» تعیین شود.

مولود مبارک انقلاب

دیدگاه حضرت امام خمینی رحمه الله در تأسیس سپاه در سال اول پیروزی انقلاب، از درک عمیق ایشان از تاریخ اسلام به ویژه مشکلات جامعه اسلامی پس از رحلت پیامبراسلام و تجربه انقلاب ها و حرکت های ملت ایران در طول تاریخ کشورمان همچون انقلاب مشروطیت و نهضت ملی شدن نفت حکایت می کند. از این رو، پس از پیروزی انقلاب اسلامی برای تحقق شعارهای انقلاب اسلامی و پاسداری از این انقلاب نوپا، نهادی مردمی و انقلابی به نام «سپاه پاسداران انقلاب اسلامی» شکل گرفت و به این ترتیب، شور و شوق انقلابی برای سازندگی کشور سازمان دهی شد. مقام معظم رهبری این مولود مبارک را پدیده ای بی سابقه می داند و می فرماید: «سپاه پاسداران انقلاب اسلامی که مولود مبارک انقلاب اسلامی است، پس از صدر اسلام، پدیده بی سابقه ای است».

روحیه پاسداری

پاسدار هر جا که باشد، باید به روح پاسداری توجه کند. یکی از اهداف حضرت امام خمینی رحمه الله از تأسیس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی این بود که نیروی مسلحی پدید آید که در این تشکیلات نظامی، فکر، عقیده و ایمان؛ یعنی عوامل معنوی قدرت در تمام اجزا رعایت شود. حضرت آیت الله خامنه ای، روحیه پاسداری را این گونه تشریح می کند: «بهترین شکل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، همان شکل است که آنان را به وضع مؤمنان مجاهد کربلا نزدیک کند. اخلاق، دعا، دین، عبادت، برادری، تواضع و هضم شدن در ولی خدا، از خصوصیات بارز سپاه پاسداران بایستی باشد».

فرهنگ پاسداری

از روزی که پیامبران الهی برای هدایت بشر مبعوث شدند، دنیاپرستان در برابر آنان صف کشیدند و بدین ترتیب، جبهه حق و باطل پدید آمد. جبهه باطل برای اهداف شوم خود و ریشه کن ساختن حق و ارزش های الهی از هیچ تلاشی دریغ نورزید. جامعه ای که به فرهنگ پاسداری ـ همان فرهنگ جهاد و شهادت ـ آراسته باشد، برای دفاع از حق و ارزش ها به صحنه می آید و با احیای امر به معروف و نهی از منکر، به ستیز باطل برمی خیزد و دین خدا را یاری می دهد. امام حسین علیه السلام نیز برای احیای حق، پاسدارانی عاشق شهادت را برگزید و فرمود: «آگاه باشید هر یک از شما که حاضر است در راه ما از جان خویش بگذرد و جانش را در راه لقای پروردگار نثار کند، آماده حرکت با ما باشد».

وظایف سپاه

در اندیشه مقام معظم رهبری، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، مأموریت های مهمی بر عهده دارد. ایشان در تبیین این مأموریت ها می فرماید: «اول، دفاع مسلحانه از انقلاب و نظام اسلامی است که این، مأموریت محوری سپاه پاسداران انقلاب اسلامی است. دوم، سازمان دهی و آموزش ارتش بیست میلیونی است.... این کاری است که باید سپاه بکند و متناسب با سپاه است ولا غیر». ایشان در جای دیگر، در مورد مسئولیت سپاه می فرماید: «[سپاه] مسئولیت اصلی اش حمایت و دفاع مخاطره آمیز از انقلاب در مقابله با حرکات ضدانقلاب است. ضمن اینکه هنگام ضرورت باید برود و از مرزها هم دفاع بکند».

محور اساسی انقلاب

حفظ نظام مقدس جمهوری اسلامی و دفاع از ارزش های انقلاب اسلامی، وظیفه همه مردم ایران اسلامی است. با وجود این، انقلاب اسلامی که به رهبری حضرت امام خمینی رحمه الله به پیروزی رسید، فقط نیازمند پرچم دارانی از جنس مؤمنان راستین و متعهد به اهداف بلند انقلاب است. از این رو، مقام معظم رهبری، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را محور اصلی و تکیه گاه انقلاب می داند و در دیدار با پاسداران می فرماید: «بنده معتقدم این انقلاب بر دوش عناصر انقلابی خواهد توانست به پیش برود و لاغیر! کسانی که انقلاب روی دوش آنها پیش می رود،... صد در صد عناصر مؤمن و صادق و خالص این انقلابند... و در این مجموعه مؤمن، آن رکن اصلی و آن محور اساسی که می توان به او تکیه کرد، گروه های ویژه و از جمله آنها، شما برادران سپاه هستید».

سپاه، محور دفاع انقلابی

بی شک، مهم ترین وظیفه سپاه، حفظ دستاوردهای انقلاب اسلامی است. با وجود این، تنها با تقویت سپاه است که می توان در برابر اخلال مزدوران داخلی و تهدیدها و تجاوز دشمنان خارجی مقابله کرد. بنابراین، سپاه در بازداری دشمنان انقلاب از تجاوز به ایران اسلامی نقش بی بدیلی ایفا می کند. از این رو، اقتدار نیروهای سه گانه سپاه، اندیشه تجاوز به میهن اسلامی را از سر هر متجاوزی بیرون خواهد کرد. مقام معظم رهبری اهمیت وجود و اقتدار سپاه را چنین بیان می کند: «عقیده من بر این است که تنها نیرویی که قادر است از انقلاب و نظام جمهوری اسلامی ـ انقلابی دفاع کند، فقط سپاه است. اگر ما سپاه را نداشته باشیم یا ضعیفش را داشته باشیم، قادر نخواهیم بود از انقلاب دفاع کنیم».

سپاه و پیروزی های جنگ

در طول هشت سال دفاع مقدس و فراز و نشیب های پس از انقلاب، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، یکی از نهادهایی بود که با اقتدا به مولای خود سیدالشهداء، به پاسداری از انقلاب و هدف های آن پرداخت. رهبر فرزانه انقلاب در مورد نقش اثرگذار سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در جنگ تحمیلی می فرماید: «سپاه بلاشک در طول جنگ، عنصر تعیین کننده و مؤثر جنگ بود و اکثر فتوحاتی که ما از اول تا آخر جنگ داشتیم، با نام سپاه همراه است؛ یا منحصراً از آن سپاه بوده یا سپاه در آنها نقش اصلی را یا نقش مهمی را بازی کرده است».

برای رسانه

الف) گفتار مجری

سلام بر تو ای سبزطینت! سلام بر تو ای پاسدار میهن و شریعت! آسمان، دعاگوی فطرت خداجویت و زمین، ثناخوان ضمیر حقیقت طلبت باد! تو که دست و بازوی خدایی، اینک در بهار صلح و آسایش، پیغام آور دوستی و صلح هستی. نامت به جاودانگی بلندترین ستاره های آسمان باد و راه پر رهروت به وسعت کهکشان ها، ای همیشه سبز!

پاسدار هستم و پیشه ام عاشقی است. از دریای خشم ملت، عطش ناک از فرات و عباس وار از علقمه می آیم. سلاح با دستانم عهد اخوت خوانده و لباس سبز بر تنم، گویای عشق بی کرانه ام است.

خون حسینی در رگ و بوی خمینی از پیرهنم جاری است. شاگرد دلداده پیر جماران و مرید پاک باز خورشید خامنه ام. عافیت طلبی از جانم گریزان است. پاسدار هستم و پیشه ام عاشقی است.

هشت زمستان سرد، در بلندترین قله های برف گیر غرب نخفتی و هشت تابستان داغ را در بیابان های آفتاب خورده جنوب جنگیدی. تو صفیر بارش گلوله بر فرق دشمنی. تو خروش بانگ تکبیری. تو خمینی رهبری، قرآن کتابی و عاشورامسلکی. دلیری تو، خاطره سربداران را از یادها محو کرده و زلال جان فشانی تو، یاد حماسه آفرینان تاریخ را سترده است. آسمان ها پیش جان فشانی ات به سجده افتاده اند. سلام بر قامت سبز و استوارت، ای پاسدار همیشه بیدار!

امروز از بلندترین اندیشه ها، که از چشمه سار زلال جماران جاری بود، سپاهی گرد آمده است؛ سپاهی از ملت پابرهنه و درد کشیده که غول عصیان را از قصر طلایی بیرون کرده و به خاک نیستی افکنده بود؛ سپاهی که بر آفتاب عاشورا، اقتدا کرده بود و حماسه هایی کربلایی می آفرید. این روز خجسته بر همه سبزپوشان سپاه پاسداران انقلاب اسلامی مبارک باد.

برایت دعا می کنم، تویی که مهربان آفریده شدی؛ تویی که ارمغان شهادت، سوغات روزهای نبردت بود؛ تویی که بهشت به پذیرایی ات افتخار می کند؛ تویی که چون موج متلاطمی؛ تویی که فداکارانه با پیروزی ات، دل خانواده های داغ دار شهید را خرسند می کردی؛ تویی که گَرد غریبی و تنهایی را از چهره چروک خورده پدران شهید، پاک می کردی؛ تویی که مربی پیکارهای کربلایی هستی؛ تویی که آزادی را به خانه ها آوردی؛ تویی که پاسدار حریم اسلام و قرآنی. نامت را می ستایم و فداکاری ات را سپاس می گویم.

ب) زیرنویس

امام خمینی رحمه الله

روز مبارک سوم شعبان المعظم را که روز طلیعه پاسدار و پاسداری از مکتب مترقی اسلام است،... به حق باید این روز معظم را روز پاسدار بنامیم.

ای کاش من هم یک پاسدار بودم.

شما آینه مجسم مظلومیت ها و رشادت های این ملت بزرگ در صحنه نبرد و تاریخ مصوّر انقلابید.

پاسدارها بودند که مملکت ما را در چنین زمانی که هیچ کس نمی توانست حفظ کند، حفظ کردند.

شما پاسدارانِ به حق اسلامید. شما مثل جوان های صدر اسلام هستید. شما اسلام را نجات دادید. باید از این به بعد هم پاسداری کنید که این انقلاب به ثمر واقعی اش برسد.

مقام معظم رهبری

سپاه، مجموعه ای از بهترین عناصر انقلابی و مؤمن است.

اگر سپاه نباشد یا ضعیف باشد، امکان ندارد بتوانیم در مقابل تهدیدی که وجودش را مسلّم می دانیم، دفاع کنیم.

سپاه، مظهر کوشش و دفاع انقلابی توده های مردم در شکل منظم آن است.

منبع:پایگاه حوزه